WYRAŹNE ZJAWISKO

Soufflot jest racjonalistą, dokonującym intelektualnej analizy konstrukcji, klasycystą tępiącym gotycką dekorację jako objaw degeneracji, Anglicy zaś mają do gotyku stosunek emocjonalny, uczuciowy, bardziej ich interesuje piękno gotyckiej ornamentyki niż logika konstrukcji, są bardziej romantyczni w swej posta­wie niż Francuzi. Tak więc stosunek do gotyku w połowie wieku był dwojaki: racjonalny i emocjonalny.Wystąpiło także wyraźne zjawisko eklektyzmu, plura­lizmu różnych form stylowych, równouprawnionych w prak­tyce budowania. „[…] jakież to ma znaczenie — pytał czołowy teoretyk i nauczyciel architektury XVIII wieku, J.-F. Blondel młodszy — czy dzieła nasze przypominają budowle starożytne, stare, gotyckie czy nowoczesne, jeśli tylko są piękne.” Stawiał to retoryczne pytanie śladem Ch. Batteaux, który w 1746 roku wysunął koncepcję, że tym, co wyróżnia sztuki, jest piękno; sprawiając odtąd wszystkim wiele kłopotu tak niejasnym kryterium.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)