ROZBICIE JEDNOŚCI IDEOWEJ ŚWIATA

„Styl jest tam, gdzie artyści mają wspólną postawę i intencję” — stwierdził W. Tatarkiewicz.Czy możemy patrząc dziś z perspektywy niemal wieku stwierdzić tę wspólną postawę i intencję u twórców XIX wieku? Większość badaczy sądzi, że raczej nie. A jeśli nie, to warto rozważyć, jaka jest przyczyna tego zjawiska. Dlaczego nagle w stosunku do sztuki XIX wieku z taką jaskrawością wystąpiła nieprzy­datność szerokiego przecież i wydawałoby się słusznego heglowskiego pojęcia stylu jako odbicia wewnętrznej formy zbiorowego myślenia lub odczuwania, manifestacji kultury danej epoki jako całości? Pełną odpowiedź mogłyby dać jedynie kompleksowe badania idei i dzieł, sięgnięcie do ana­liz ówczesnego społeczeństwa, jego rozwarstwień i instytucji, jego poglądów i postaw.Jedność stylowa w sensie stylu epoki była możliwa chyba tylko wówczas, gdy istniała trwała podstawa ideowa, jaką stanowiły religia katolicka oraz ustabilizowane stosunki społeczne feudalizmu.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)