ROMANTYZM W POŁOWIE XVIII WIEKU — DWIE POSTAWY

Cztery lata wcześniej J. Winckelmann w Gedanken iiber die Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst stwier­dza, że „sztuka żąda wolności”. Choć cele obu autorów są różne, to przecież zasługuje na uwagę to zupełnie nowe zjawisko łączenia pojęć „wolności” i „sztuki”.W rozważaniach o racjonalizmie i uczuciowości w episteme połowy XVIII wieku nie można pominąć myśli niemiec­kiej. Prace J. G. Hamanna, zwanego przez Goethego magiem Północy, i J. G. Herdera całkowicie odwracają skalę warto­ści oświeceniowych racjonalistów. Obaj pogardzali cywili­zacją europejską, byli zwolennikami Rousseau, głosili prze­wagę naturalnego, pierwotnego człowieka nad ludźmi ufor­mowanymi przez środowisko sztuczne. Oświecenie walczyło o    jasność analizy, o precyzję i matematyzację pojęć, o ab­strakcję jako najdoskonalszą formę ludzkiej ekspresji.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)