RADYKALNY STOSUNEK

O    wiele bardziej radykalny stosunek do kształtowania form architektonicznych w duchu bliskim francuskich pro­pozycji wykazują niektórzy inni architekci, przede wszystkim James Playfair w swym zespole Cairness w Aberdeenshire (1789, Szkocja).Znacznie bliższy koncepcjom wizjonerów francuskich byl Friedrich Gilly (1772-1800) w swych projektach pomnika Fryderyka Wielkiego (1796) i Teatru Narodowego w Berli­nie (1798). Znał wprawdzie wcześniejszy projekt pomnika, który wykonał Genelli, ale mógł również przejąć wpływy francuskiego emocjonalizmu bezpośrednio, podc/:as pobytu w Paryżu w 1793 roku. Jest tu ten sam monumentalizm wynikający z zestawienia prostych brył, umieszczonych w nieograniczonej przestrzeni, te same malownicze efekty światłocienia, i działanie masami muru — słowem ta sama emocjonalna intensywność. Tak w ogólnych zarysach przedstawiają się początki dwu podstawowych nurtów w architekturze europejskiej po 1750 roku — racjonalizmu i emocjonalizmu.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)