PIERWIASTEK SPOŁECZNY

Zważmy na podkreślanie pierwiastka społecznego i moralnego przez Ledoux i Boullego, na akcentowanie konieczności związków architektury z naturą, na „naturalizm” dzieł Gaudiego i Wrighta, na wiarę w potrzebę przebudowy świata poprzez architekturę tak powszechną u architektów XX wieku.Jest to w ogromnej większości sprzeciw wobec uniformiz- mu kultury masowej, wobec kultu maszyny i miasta rozwija­jącego się dzięki maszynie i przeciw naturze; sprzeciw wobec wyjałowienia człowieka, pozbawienia go uczuć i wyższych cech osobowości.Są jednak przypadki, gdy tęsknota za idealnym domem człowieka nie rodzi się w nastroju walki z rewolucją prze­mysłową, ale właśnie w niej widzi głównego sojusznika na­prawy rzeczywistości. Taki kierunek ma wyobraźnia włos­kich futurystów z 1914 roku i radzieckich konstruktywistów w latach dwudziestych, a więc tam, gdzie właściwie rewolucja przemysłowa wraz z jej niszczącymi skutkami jeszcze nie dotarła i kiedy można było idealizować jej cele. Taki kie­runek miała też działalność funkcjonalistów i to jest także najważniejszy chyba powód klęski ich idei po 1950 roku.

 

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)