NIEOGRANICZONY POPYT

Tylko w 1664 roku jedynie statki holenderskie przywiozły do Europy około 62 tysięcy sztuk porcelany. August Mocny wzniósł w Dreźnie Pałac Japoński także w tym celu, by pomieścić swą kolekcję 60 tysięcy sztuk porcelany chińskiej i japońskiej. Ponieważ popyt był nieogra­niczony, wytwórnie europejskie kopiowały wschodnią cera­mikę i meble, tapety i tkaniny. W niemal każdym pałacu starano się stworzyć przynajmniej jedno wnętrze urządzone w stylu wschodnim, jeśli nie oryginałami, to ich doskonałymi naśladownictwami. Gdy więc w pierwszej połowie XVIII wieku zaczęto także budować w stylach orientalnych, nie było to zaskoczeniem, Europa już od stu lat przyzwyczajała się do form dla niej egzotycznych utwierdzając się w prze­konaniu, że nie istnieje jedyne piękno, że jest ono sądem indywidualnego smaku. A jednak coś się zmieniło w poło­wie XVIII wieku. Orientalne formy stosowano już nie tylko w trudno dostępnych pałacowych wnętrzach i przypałacowych parkach, lecz coraz częściej współkształtowały one codzienne otoczenie Europejczyka.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)