JESZCZE JEDNA CECHA

We Francji pier­wszy raz użył jej Ledoux w projekcie Hotel Montmorency (1772). W Rosji kolumna dorycka pojawia się w Pawłow- sku w pracy Ch. Camerona (1780); w Anglii w projekcie J. Soane’a dla House of Lords (1794-1796); w Niemczech w projekcie pomnika Fryderyka Wielkiego H. Ch. Genellie- go z 1786 roku, projekcie, który dziesięć lat później zainspi­rował F. Gilly’ego.W Polsce dorycki portyk pojawia się w kościele ewangelickim w Warszawie (1777-1779) zapro­jektowanym przez S. B. Zuga, którego związki z tym właśnie nurtem architektury francuskiej podkreślano niejednokrot­nie.Jeszcze jedna cecha pozwala scharakteryzować architek­turę tego kręgu jako awangardę. Boullee twierdził, że architektura dzięki możliwościom operowania formami o określonym znaczeniu ma moc oddziaływania na moralność społeczeństwa. Przy tym: „Opowiadał się za architekturą odczutą, a nie wyrozumowaną, za charakterem, wielkością i magią, potrzeby praktyczne niewiele go obchodziły.”

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)