FORMOWANIE WRAŻLIWOŚCI

Formowanie się zupełnie nowej wrażliwości widoczne naj­pierw w estetyce angielskiej, ale wkrótce również u Niem­ców, Szwajcarów, a w pewnym zakresie także Francuzów, kult dla wybitnej twórczej indywidualności, nowe spojrzenie na naturę, zdanie sobie sprawy z mechanizmów ludzkiej psy­chiki, nowe spojrzenie na historię jako na źródło emocji — wszystko to skłania do spojrzenia, wbrew obowiązującej podręcznikowej periodyzacji, na okres połowy XVIII wieku jako na moment ukształtowania się dojrzałej postawy ro­mantycznej, ze wszystkimi konsekwencjami tego zjawiska.Jestem w pełni zgodny z W. Juszczakiem, który stwierdza: „Około roku 1750, gdy rozpoczyna się działalność Rousseau, kiedy postępowe grupy artystów i intelektualistów Niemiec i Szwajcarii jednoczyć zaczyna hasło «Sturm und Dran »», gdy w Anglii tworzy się nowa estetyka, powstaje w malarstwie nowy typ pejzażu, a w literaturze i krytyce literackiej znaczenia nabierają hasła prymatu wyzwolonej wyobraźni, gdy niemal równocześnie nową religią Europy staje się kult natury, geniuszu i przeszłości — romantyzm jest już sobą, jest w najistotniejszych zarysach tym samym, czym będzie w pierwszych dziesięcioleciach wieku dziewiętnastego.”

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)