DWA POJĘCIA

Pierwszego używamy, gdy ograniczamy się do zasad­niczych i niejako zewnętrznych elementów architektury, a więc organizowania przestrzeni i kształtowania bryły. „W takim ujęciu nasuwa się pytanie, jakiego rodzaju mo­menty natury społecznej wyznaczają charakter twórczości architektonicznej […] Budowla sakralna jako «mieszkanie Boga», grobowiec jako «dom duszy», pałac władcy jako «siedziba majestatu», łuk triumfalny itp., to w gruncie rzeczy symbole, których dynamika działania jest wprost propor­cjonalna do rozmiarów odnośnych obiektów, a w znacznej mierze zależy od momentów umownych, a więc ustalonego z góry ich przeznaczenia i charakteru (np. kościół i fabryka lub teatr).” Węższe pojęcie symbolizmu zawiera „wszelkie intencjonalne, nie uwarunkowane jednak względami este­tycznymi lub praktycznymi wprowadzanie do architektury konkretnych pierwiastków treściowych”. Oba pojęcia symbolizmu rozszerzają nasze możliwości szukania w obiek­tach architektury komunikatów społecznych.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć, nazywam się Iwona Bieszczad i dekorowanie wnętrz to moja praca i pasja! Bloga prowadzę, aby dzielić się z Wami branżowymi ciekawostkami i moimi indywidualnymi pomysłami na wnętrza. Zapraszam do regularnego odwiedzania serwisu!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)